Tartalomjegyzék

    Kaval

    Kaval | Wahavi MusicA kaval hosszú furulyaszerű fúvós hangszer. Az általam használt példányok ötlyukúak, dór hangsorúak (ré-vel kezdődő, hiányos skála). A kobozhoz hasonlóan a kaval is csak Moldvában maradt fenn napjainkig élő hangszerként. Jellemző a játékmódra a "beledörmögés", azaz egy alaphang éneklése játék közben.

    Remekül hangzik két kaval együtt, ezért ezt a módszert sok dalomban alkalmaztam. Az albumaimon főként hangszeres refrének dallamhangszereként használtam.
    Wikipédia cikk a kavalról (angol nyelvű).

    Furulyák

    Népi furulyák | Wahavi MusicA népi furulyák (más néven sültü) hatlyukú hangszerek, különböző alaphangra hangolva. Az előadásmódra jellemző a "beledörmögés", mely egy alaphang éneklése furulyázás közben. Óvóképző főiskolai tanulmányaim alatt fő hangszerem a furulya volt, így nem okozott gondot a népi furulya megszólaltatása. A Csodafiú albumon sok dalban használtam különböző méretű (és hangmagasságú) népi furulyákat. A Csámborgó együttesben volt alkalmam megfigyelni a furulyások játékát.
    Wikipédia cikk a hatlyukú népi furulyáról.

    Blockflöte | Wahavi MusicA klasszikus (reneszánsz vagy barokk hangolású) furulyáimat a szép összhangzatot igénylő dalaimban vettem elő. Ilyenek a Szem és mag vagy a Harminchárom című dalok (Csodafiú). Szoprán, alt és tenor változatokon játszottam. A Születék szűz leánytól című dalban (Csodafiú) a hangszeres refrént, két szólamban, tenorfurulyán játszottam fel, amitől különösen szép, lágy, mélyebb hangfekvésű hangzást értem el.
    Wikipédia cikk a blockflötéről (klasszikus furulya).

    Szájharmonika

    Szájharmonikák | Wahavi MusicA Blues albumom egyik alap hangszere a szájharmonika. Egy hátránya a többi hangszerhez képest az, hogy csak egy hangnemben lehet játszani vele. Ezért van szükség többféle hangolású hangszerre. C, D, G és A alaphangú harmonikáim vannak.
    Wikipédia cikk a szájharmonikáról.

    Tekerő

    Tekerőlant | Wahavi MusicA Gergel balladája albumom felvételekor felmerült bennem egy saját tekerőlant beszerzése. Hamar rátaláltam az ország legismertebb tekerő készítőjére, Szerényi Bélára, akitől vásároltam egy kisméretű Domi tekerőt. A hangja élesebb és vékonyabb, mint egy klasszikus tekerőé, de a céljaimnak megfelelt.
    Wikipédia cikk a tekerőlantról.

    Koboz

    Koboz | Wahavi MusicA koboz egy lantra hasonlító, de annál egyszerűbb, nyolchúros (két-két húr azonosan hangolva) pengetős hangszer. A középkorban elterjedt hangszert a 20. századra már csak a moldvai népzenében használták. A Csámborgó együttes megalakulásakor, gitáros előéletemnek köszönhetően, kaptam a kezembe egy (kölcsön) kobozt. Néhány hónap alatt sikerült beletanulnom az egyszerűbb kíséret előadásába a furulyákhoz. A gg – dd – g'g' – c'c' hangolást használtam.

    Annyira megtetszett a koboz hangja és a megszólaltatható akkordok, hogy minden albumomon (kivéve a Blues-t) szerepeltettem jórészt kísérő (akkord) hangszerként.
    Wikipédia cikk a kobozról.

    Gitárok

    Gitár | Wahavi MusicGitárt először a középiskolában vettem a kezembe, s azóta is az alap hangszerem. Az albumaimon akusztikus (klasszikus) gitár, elektromos szólógitár, elektroakusztikus gitár, valamint basszusgitár szerepel.

    Harmonika

    Harmonika | Wahavi MusicÖrököltem egy kissé leharcolt, de egyszerűbb kíséretre kiválóan alkalmas harmonikát (tévesen tangóharmonikának is nevezik). A Csodafiú albumomon több dalnak is különleges hangszínt kölcsönöz ez a remek hangszer.
    Wikipédia cikk a harmonikáról.

    Darbuka és Dzsembe

    Darbuka és dzsembe | Wahavi MusicA darbuka egy egyszerű dobféle, mely keleties (törökös) hangzást kölcsönöz a zenének. A Gergel balladája albumom Mulatság (moldvai "kecskés tánc" dallamok) című dalában szükségem volt egy pergő, éles hangzású dobra, ezért beszereztem egy alumínium darbukát. Azóta sok zenémben szerepelt.
    Wikipédia cikk a darbukáról.

    A dzsembe egy tipikus afrikai dob fajta, ami jóval nagyobb, mint a dzsembe, és a hangja lágyabb, mélyebb, köszönhetően a kifeszített bőrnek (a darbuka műanyag ütőfelületével ellentétben). Sokszor vettem fel dzsembével az egyenletes alapritmust, amihez aztán a többi hangszert igazítottam.
    Wikipédia cikk a dzsembéről.

    Kétfenekű nagydob

    Kétfenekű dob | Wahavi MusicA kétfenekű dobot népi hangszerként már csak Moldvában használják. Az egyik felén szőrős bőr, a másikon csupasz bőr van kifeszítve. A szőrös felén dobverővel ütik az egyeket, míg a másik felén az esztámot pálcával.

    A dzsembe mellett ezzel a dobbal játszottam fel a dalok alaptaktusát, amit aztán a kész zenéből általában kivágtam, vagy újból felvettem, alkalmazkodva a zene által megkívánt hangerő váltásokhoz (dinamika) és cifrázáshoz.

    Gardon

    Gardon | Wahavi MusicA gardon, vagy ütőgardon a gyimesi csángók ritmushangszere. Ha az ember ujja megszokja a "csípést", akkor már képes figyelni a monotonságot megtörő cifrákra is. A Csámborgó együttes egyik bemutató fellépésén volt alkalmam Botlik Tibor barátommal egy gardon duót rögtönözni, ami nagy élmény volt!

    Az albumaimon csak alapritmust játszottam fel egyes dalokban, ezzel becsempészve a kihalófélben levő gyimesi népzene hangulatát.
    Wikipédia cikk a gardonról.

    Csörgők

    Csörgők | Wahavi MusicSokféle csörgő-börgő hangszert gyűjtöttem össze az évek során. Szeretem a dalaimban használni őket. Némelyik jó regölős alapot biztosít, mások vidáman csilingelnek a mélyebb hangú hangszereim mellett.

    Midi billentyűzet (billentyűs hangszerek + dobok)

    Midi billentyűzet | Wahavi MusicA zongora és orgona hangzást egy midi billentyűzeten állítottam elő, ami márcsak azért is jó szolgálatot tett, mert éjszaka, egy fejhallgatóval is tudtam folytatni a felvételeket. Zongorát már alsós iskolás koromban tanultam, így némi eléképzettséggel a háttérben állhattam neki a komolyabb felvételeknek. A digitális technika segítségét itt igénybe vettem: a kevésbé jól sikerült, vagy gyors futamokat kijavítottam.

    Jópár dalom alapját digitális dobfelszerelés adja. Az egyes hangszereket manuálisan pötyögtem be, élőben, és utólag javítottam, ha elcsúszott a lüktetés. Egy dobos barátom szavaival: ezt az alapot képtelenség igazi, akusztikus dobfelszereléssel eljátszani. Valóban, annak ellenére, hogy billentyűkön, kézzel játszottam fel a dobokat, tehát egyetlen dalomban sem alkalmaztam dob loopokat, vagy előregyártott ritmusszekciót, nem reprodukálható élőben ugyanez a hangzás.