Kaval
A kaval hosszú furulyaszerű fúvós hangszer. Az általam használt példányok ötlyukúak, dór hangsorúak (ré-vel kezdődő, hiányos skála). A kobozhoz hasonlóan a kaval is csak Moldvában maradt fenn napjainkig élő hangszerként. Jellemző a játékmódra a "beledörmögés", azaz egy alaphang éneklése játék közben.
Remekül hangzik két kaval együtt, ezért ezt a módszert sok dalomban alkalmaztam. Az albumaimon főként hangszeres refrének dallamhangszereként használtam.
Wikipédia cikk a kavalról (angol nyelvű).
- Részlet a Forog a szívem című dalból: egy, majd két kaval szól
Furulyák
A népi furulyák (más néven sültü) hatlyukú hangszerek, különböző alaphangra hangolva. Az előadásmódra jellemző a "beledörmögés", mely egy alaphang éneklése furulyázás közben. Óvóképző főiskolai tanulmányaim alatt fő hangszerem a furulya volt, így nem okozott gondot a népi furulya megszólaltatása. A Csodafiú albumon sok dalban használtam különböző méretű (és hangmagasságú) népi furulyákat. A Csámborgó együttesben volt alkalmam megfigyelni a furulyások játékát.
Wikipédia cikk a hatlyukú népi furulyáról.
- Részlet a Miénk lesz című dalból
A klasszikus (reneszánsz vagy barokk hangolású) furulyáimat a szép összhangzatot igénylő dalaimban vettem elő. Ilyenek a Szem és mag vagy a Harminchárom című dalok (Csodafiú). Szoprán, alt és tenor változatokon játszottam. A Születék szűz leánytól című dalban (Csodafiú) a hangszeres refrént, két szólamban, tenorfurulyán játszottam fel, amitől különösen szép, lágy, mélyebb hangfekvésű hangzást értem el.
Wikipédia cikk a blockflötéről (klasszikus furulya).
- Részlet a Születék szűz leánytól című dalból: két szólam tenor furulyára
Szájharmonika
A Blues albumom egyik alap hangszere a szájharmonika. Egy hátránya a többi hangszerhez képest az, hogy csak egy hangnemben lehet játszani vele. Ezért van szükség többféle hangolású hangszerre. C, D, G és A alaphangú harmonikáim vannak.
Wikipédia cikk a szájharmonikáról.
- Részlet a You Stole My Man című dalból
Tekerő
A Gergel balladája albumom felvételekor felmerült bennem egy saját tekerőlant beszerzése. Hamar rátaláltam az ország legismertebb tekerő készítőjére, Szerényi Bélára, akitől vásároltam egy kisméretű Domi tekerőt. A hangja élesebb és vékonyabb, mint egy klasszikus tekerőé, de a céljaimnak megfelelt.
Wikipédia cikk a tekerőlantról.
- Részlet a Mosolygó keserves című dalból
Koboz
A koboz egy lantra hasonlító, de annál egyszerűbb, nyolchúros (két-két húr azonosan hangolva) pengetős hangszer. A középkorban elterjedt hangszert a 20. századra már csak a moldvai népzenében használták. A Csámborgó együttes megalakulásakor, gitáros előéletemnek köszönhetően, kaptam a kezembe egy (kölcsön) kobozt. Néhány hónap alatt sikerült beletanulnom az egyszerűbb kíséret előadásába a furulyákhoz. A gg – dd – g'g' – c'c' hangolást használtam.
Annyira megtetszett a koboz hangja és a megszólaltatható akkordok, hogy minden albumomon (kivéve a Blues-t) szerepeltettem jórészt kísérő (akkord) hangszerként.
Wikipédia cikk a kobozról.
- Részlet a Szent Korona című dalból
Gitárok
Gitárt először a középiskolában vettem a kezembe, s azóta is az alap hangszerem. Az albumaimon akusztikus (klasszikus) gitár, elektromos szólógitár, elektroakusztikus gitár, valamint basszusgitár szerepel.
- Részlet az Elindult Mária című dalból
Harmonika
Örököltem egy kissé leharcolt, de egyszerűbb kíséretre kiválóan alkalmas harmonikát (tévesen tangóharmonikának is nevezik). A Csodafiú albumomon több dalnak is különleges hangszínt kölcsönöz ez a remek hangszer.
Wikipédia cikk a harmonikáról.
- Részlet az Emese álma című dalból
Darbuka és Dzsembe
A darbuka egy egyszerű dobféle, mely keleties (törökös) hangzást kölcsönöz a zenének. A Gergel balladája albumom Mulatság (moldvai "kecskés tánc" dallamok) című dalában szükségem volt egy pergő, éles hangzású dobra, ezért beszereztem egy alumínium darbukát. Azóta sok zenémben szerepelt.
Wikipédia cikk a darbukáról.
A dzsembe egy tipikus afrikai dob fajta, ami jóval nagyobb, mint a darbuka, és a hangja lágyabb, mélyebb, köszönhetően a kifeszített bőrnek (a darbuka műanyag ütőfelületével ellentétben). Sokszor vettem fel dzsembével az egyenletes alapritmust, amihez aztán a többi hangszert igazítottam.
Wikipédia cikk a dzsembéről.
- Részlet a Rózsa című dalból
Kétfenekű nagydob
A kétfenekű dobot népi hangszerként már csak Moldvában használják. Az egyik felén szőrős bőr, a másikon csupasz bőr van kifeszítve. A szőrös felén dobverővel ütik az egyeket, míg a másik felén az esztámot pálcával.
A dzsembe mellett ezzel a dobbal játszottam fel a dalok alaptaktusát, amit aztán a kész zenéből általában kivágtam, vagy újból felvettem, alkalmazkodva a zene által megkívánt hangerő váltásokhoz (dinamika) és cifrázáshoz.
Gardon
A gardon, vagy ütőgardon a gyimesi csángók ritmushangszere. Ha az ember ujja megszokja a "csípést", akkor már képes figyelni a monotonságot megtörő cifrákra is. A Csámborgó együttes egyik bemutató fellépésén volt alkalmam Botlik Tibor barátommal egy gardon duót rögtönözni, ami nagy élmény volt!
Az albumaimon csak alapritmust játszottam fel egyes dalokban, ezzel becsempészve a kihalófélben levő gyimesi népzene hangulatát.
Wikipédia cikk a gardonról.
- Részlet a Magyar ember című dalból
Csörgők
Sokféle csörgő-börgő hangszert gyűjtöttem össze az évek során. Szeretem a dalaimban használni őket. Némelyik jó regölős alapot biztosít, mások vidáman csilingelnek a mélyebb hangú hangszereim mellett.
Midi billentyűzet (billentyűs hangszerek + dobok)
A zongora és orgona hangzást egy midi billentyűzeten állítottam elő, ami márcsak azért is jó szolgálatot tett, mert éjszaka, egy fejhallgatóval is tudtam folytatni a felvételeket. Zongorát már alsós iskolás koromban tanultam, így némi előképzettséggel a háttérben állhattam neki a komolyabb felvételeknek. A digitális technika segítségét itt igénybe vettem: a kevésbé jól sikerült, vagy gyors futamokat kijavítottam.
Jópár dalom alapját digitális dobfelszerelés adja. Az egyes hangszereket manuálisan pötyögtem be, élőben, és utólag javítottam, ha elcsúszott a lüktetés. Egy dobos barátom szavaival: ezt az alapot képtelenség igazi, akusztikus dobfelszereléssel eljátszani. Valóban, annak ellenére, hogy billentyűkön, kézzel játszottam fel a dobokat, tehát egyetlen dalomban sem alkalmaztam dob loopokat, vagy előregyártott ritmusszekciót, nem reprodukálható élőben ugyanez a hangzás.
- Részlet a Lélek-kerék című dalból: midi dob, rézfúvósok és Hammond orgona - valódi basszusgitárral és csörgővel